۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سایر حوزه ها
  • شناسه : 12040
  • 28 جولای 2018 - 11:13
  • 215 بازدید
  • ارسال توسط :

۳۳ دلیل که باعث بی خوابی شبانه می شوند

  مواردی که باعث بی خوابی میشوند عبارت است از : ۱٫ آلرژی‌های مربوط به سینوس یا بینی ۲٫مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس ۳٫ اختلالات غدد درون‌ریز مانند پُرکاری تیروئید ۴٫ آرتریت یا ورم مفاصل ۵٫ آسم ۶٫ بیماری‌های نورولوژیکی مانند پارکینسون ۷٫ دردهای مزمن ۸٫ درد پایین کمر ۹٫ سندرم پای بی‌قرار: سندرم پای بی‌قرار […]

 

مواردی که باعث بی خوابی میشوند عبارت است از :

۱٫ آلرژی‌های مربوط به سینوس یا بینی

۲٫مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس

۳٫ اختلالات غدد درون‌ریز مانند پُرکاری تیروئید

۴٫ آرتریت یا ورم مفاصل

۵٫ آسم

۶٫ بیماری‌های نورولوژیکی مانند پارکینسون

۷٫ دردهای مزمن

۸٫ درد پایین کمر

۹٫ سندرم پای بی‌قرار: سندرم پای بی‌قرار (یک بیماری نورولوژیکی که فرد احساس بی‌قراری می‌کند و نیاز دارد پاهایش را مدام حرکت دهد) می‌تواند خوابیدن را با مشکل مواجه کند. افرادی که به سندرم پای بی‌قرار مبتلا هستند، معمولا در انتهای روز، حین استراحت، زمانی که فعال نیستند و هنگام خواب، با علائم شدیدتری روبه‌رو می‌شوند که هم خوابیدن و هم بیدار ماندن برای‌شان سخت خواهد شد. تقریبا ۱۰ درصد افراد به سندرم پای بی‌قرار مبتلا هستند.

۱۰٫  اختلالات پنهان خواب: اگر به طور مکرر برای خوابیدن مشکل دارید، بهتر است وضعیت سلامتی‌تان را بررسی کنید و ببینید چه مشکل نهفته یا اختلال خوابی ممکن است داشته باشید که منجر به بی خوابی‌تان می‌شود. در بعضی موارد، راهکارهای ساده‌ای برای برطرف کردن مشکلات مربوط به خواب وجود دارد مانند چُرت نزدن در طول روز، محدود کردن استفاده از کامپیوتر و تلویزیون و … . 

۱۱٫ ایستِ موقتِ تنفس در خواب (آپنه خواب): اختلال دیگری است که موجب بی خوابی می‌شود. فردی که مشکل ایست تنفس در خواب دارد، هنگام خواب، راه‌های هوایی‌اش کاملا یا تا حدودی مسدود می‌شود، در نتیجه تنفس متوقف می‌شود و سطح اکسیژن خون افت می‌کند. این اتفاق موجب بیدار شدن موقتی فرد می‌شود، اما این حالتی است که مکررا در طول شب روی می‌دهد. افرادی که به این اختلال دچارند معمولا با بی خوابی مواجه می‌شوند.

۱۲٫ افسردگی: اختلالات خواب ممکن است بیانگر علامتی از افسردگی باشد. احتمال بی خوابی شدید در بیماران مبتلا به افسردگی‌ شدید، بسیار بیشتر است. مطالعات نشان داده است که بی خوابی حتی می‌تواند علائم افسردگی را بدتر کند. باید بدانید که علائم افسردگی (مانند بی‌انرژی بودن، بی‌انگیزه و بی‌اشتیاق بودن، احساس اندوه یا ناامیدی) و بی خوابی می‌تواند به هم ربط داشته باشد و یک علامت، سایر علامت‌ها را تشدید کند.

۱۳٫  جدال‌های روحی و روانی:  جدال‌های روحی و روانی خوابیدن را دشوار می‌کنند.

۱۴٫ تنش و استرس:  برای بعضی از افراد، اضطراب به عادتی تبدیل شده است که به طور مداوم در خواب‌شان اختلال ایجاد می‌کند. اضطراب ممکن است به آغاز بی خوابی (به سختی به خواب رفتن) یا ادامه‌ی بی خوابی (بیدار شدن در طول شب و عدم توانایی در به خواب رفتن مجدد) مربوط باشد. در موارد دیگر، سکوت و سکون شب باعث می‌شود افکار استرس‌برانگیز یا حتی ترس، فرد را بیدار نگه دارد.

۱۵٫ درگیر شدن با افکاری که مربوط به ماجراهای گذشته است

۱۶٫ نگرانی بیش از حد در مورد آینده

۱۷٫ احساس پریشانی درباره‌ی مسئولیت‌ها

۱۸٫ احساس بی‌قراری یا برانگیختگی

۱۹٫ رفتارها و عادات خواب: رفتارها و عادات خواب می‌توانند تحریک‌کننده‌ی بی خوابی یا تداوم‌دهنده‌ی آن باشند.

۲۰٫ سبک زندگی: سبک زندگی ناسالم و عادات خواب نادرست، به خودی خود و بدون هیچ دلیل روانی یا جسمی پنهان، ممکن است باعث بی خوابی شوند یا بی خوابی ناشی از مشکلی دیگر را تشدید کنند. 

۲۱٫ کار کردن به صورت شیفتی

۲۲٫ خوابیدن بیش از اندازه موقع صبح

۲۳٫ چرت‌های نیم‌روزی  

۲۴٫ الگوی خواب نادرست

۲۵٫ عادات غذایی نامناسب: عادات غذایی نامناسب هم می‌توانند موجب بی خوابی شوند.

۲۶٫ مصرف بیش از اندازه کافئین: کافئین یک محرک هشیارکننده است. بیشتر افراد صبح‌ها از کافئین استفاده می‌کنند تا روز خود را باانرژی شروع کنند. کافئین در حد متعادل برای بیشتر افراد خوب است، اما افراط در مصرف آن می‌تواند باعث بی خوابی شود.

۲۷٫ استفاده از سیگار یا محصولات تنباکودار، نزدیک به زمان خواب: استفاده از سیگار یا محصولات تنباکودار، نزدیک به زمان خواب می‌تواند به خواب رفتن را با مشکل مواجه کند و مانع خواب باکیفیت در طول شب شود. سیگار کشیدن برای سلامتی ضرر دارد، اگر سیگار می‌کشید باید ترکش کنید.

۲۸٫ وعده‌ی غذایی سنگین، نزدیک ساعت خواب: وعده‌ی غذایی سنگین، نزدیک ساعت خواب می‌تواند خوابیدن‌تان را مختل کند. بهترین کار این است که قبل از ساعت خواب، غذای سبک میل کنید. اگر عصر غذای سنگین و زیاد بخورید، باعث می‌شود احساس ناراحتی‌ کنید و بدن‌تان به سختی می‌تواند برای خواب، آرام و آماده شود. غذاهای ادویه‌دار هم ممکن است باعث سوزش سر‌ِدل شوند و خوابیدن را مشکل کنند.

۲۹٫ مداخلات شیمیایی زیاد در مغز

۳۰٫ مصرف الکل پیش از خواب: الکل، آرام‌بخش است و در ابتدا می‌تواند باعث به خواب رفتن‌تان شود، اما ممکن است در ساعات بعدی شب، خواب‌تان را مختل کند.

۳۱٫ نور زیاد

۳۲٫  داروها

۳۳٫ افزایش سن

 

 

 

گرد آورنده : محمدی

پایگاه خبری حقوق نیوز