چرا اخذ مالیات از سلبریتیهای مجازی ضرورت دارد؟
چرا اخذ مالیات از سلبریتیهای مجازی ضرورت دارد؟
به گزارش پایگاه خبری وکلای بازرگان به نقل از خبر گزاری فارس نیوز
درآمد اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی از برخی از کسبوکارهای رسمی کشور پیشی گرفته است. در آمریکا، انگلیس، استرالیا،
اسکاندیناوی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، مالزی، هند، ترکیه و حتی در عربستان و امارات از آنها مالیات اخذ میشود. در ایران هم
برای اجرایی شدن این موضوع برنامهریزی شده است. و اجرایی شدنش نیاز به یک برنامه جدی دارد.
بررسی تجربیات کشورهای مختلف نشان میدهد که
در سالهای اخیر بسیاری از کشورها، درآمدهای حاصل از تبلیغات در فضای مجازی را بهعنوان کسبوکار شناسایی کردهاند.
بسیاری از کشورهای دنیا همگام با توسعه فناوری و همهگیری رسانههای اجتماعی با شناخت پدیدههای اقتصادی
حول این فضا و گردش مالی حاصل از تبلیغات بر بستر پلتفرمهای اینترنتی، شروع به اخذ مالیات از درآمد حاصل از
تبلیغات کاربران حرفهای و افراد تأثیرگذار ( اصطلاحا بلاگر، ولاگر، اینفلوئنسر، کانالدار و…) شبکههای اجتماعی کردهاند.
در همسایگی نزدیک ما در کشور ترکیه، از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی با هدف دریافت مالیات از درآمد حاصل از
تبلیغات اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و بلاگرها، دستورالعملی با موضوع کسب مالیات از خدمات تبلیغات برخط اینترنتی
تصویب شد. این قانون مزیتهای مختلفی داشته که از آن جمله میتوان به ایجاد پایه مالیاتی جدید متناسب با
پیشرفت فناوری، استفاده از درآمد حاصل از مالیات در جهت اداره و توسعه کشور و ایجاد رقابت عادلانهتر بین
مجموعههای تبلیغاتی اشاره کرد.
همچنین
بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم با گسترش فضای مجازی و ایجاد پدیدههای اقتصادی پیرامون آن اخذ
مالیات از درآمدهای حاصل از تبلیغات را شروع کردهاند.
در این بین میتوان به کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، کشورهای اسکاندیناوی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی،
مالزی و هند اشاره کرد.
حتی کشورهایی حوزه خلیج فارس که از درآمدهای نفتی برخوردار هستند هم از قافله اخذ مالیات از درآمدهای
فضای مجازی عقب نماندهاند و در عربستان و امارات متحده عربی هم از بلاگر، ولاگر، اینفلوئنسر و کانالدارها
مالیات گرفته میشود.
اینفلوئنسرها با چه روشی ملزم به پرداخت مالیات خواهند شد؟
طبیعی است که اولین سوالی که پس از پیشنهاد خوداظهاری مالیاتی مطرح می شود، راستی آزمایی خوداظهاری است.
به درستی هم که اغلب در این کشور به صحت و سقم خوداظهاریها و علنی نشدن همه حقایق یا حداقل پنهان ماندن
بخشی از واقعیت تردید وارد بوده است.
در پاسخ به نکته به جا، جدید بودن این پایه مالیاتی را یادآور میشویم که با در نظر گرفتن این موضوع، میتوان روش
خوداظهاری را برای آغاز یک پدیده جدید در کشور، مناسب ارزیابی کرد. علاوه بر این، حتی میپذیریم که با روش
خوداظهاری، ممکن است همه واقعیتها گفته نشود اما به دلیل اینکه اینفلوئنسری و درآمد حاصل از تبلیغات،
مانند دیگر مشاغل و درآمدهای رسمی کشور، تعریف شده و شناخته شده میشود، مشمول قوانین مالیاتی
خواهد شد و تخلف احتمالی از آن هم مشمول جرایم مالیاتی است.
در نهایت
هم باید این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که در همه کشورهای دنیا مقابله با فرار مالیاتی به طور کامل محقق
نشده است.
و حتی در کشور خودمان و با قوانین جاری، در برخی موارد شاهد فرار مالیاتی هستیم؛ اما این اقدامات غیرمجاز
و غیرقانونی هستند. و برچسب فرار مالیاتی دارند و اقدام کننده مجرم و مشمول جریمه است. بنابراین اگر قادر به
صفر کردن فرار مالیاتی اینفلوئنسرها نشویم، به یقین در کاهش آن موفق بودهایم.
سازمان امور مالیاتی در این باره هم چارهاندیشی دقیقی کرده است. به گفته معاون این سازمان، «برقرار کردن
مجدد ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم در دست پیگیری است.
براساس این ماده، در گذشته مالیات فعالیتهایی مثل حقالزحمه و پیمانکاری، قبل از پرداخت کسر میشد،
اما این رویه در قانون مالیاتهای مستقیم سال ۹۴ حذف شد.
اکنون در لایحه اصلاح برخی مواد قانون پیشبینی شده که مالیات علیالحساب از سوی کارفرما کسر شود.
یعنی تکلیفی برعهده کارفرما خواهد گذاشت که ۳ درصد رقم پرداختی به اینفلوئنسر با مشخصات کامل کسر خواهد شد.
و به سازمان امور مالیاتی پرداخت میشود.
به غیر از این مسئله،
درآمد این افراد از طریق تبلیغات شرکتهای بزرگ است. براساس ماده ۱۶۹ مکرر شرکتهای موظفند
تمامی اطلاعات هزینه، درآمد را با اطلاعات دقیق گزارش کنند و مکانیزم لازم برای رسیدن به این موضوع هم موجود است.صددرصد
حساب بانکی آنهایی که جمع گردش بدهکار و بستانکار بالای ۵ میلیارد تومان داشتهاند، از سال ۹۵ تا ۹۸ اخذ شده است.
و همه آن را از بانکها گرفتیم و بررسی میکنیم.»