برگی از یک نوشته

اپلیکیشن “کاتب” راهی در دسترسی به سرویس های ثبتی

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت توضیحاتی پیرامون طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه کرد. به گزارش گروه وکلای بازرگان، ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت در نشست خبری که با موضوع “طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور” […]

اشتراک گذاری
24 بهمن 1402
1026 بازدید
کد مطلب : 267

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت توضیحاتی پیرامون طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه کرد.

به گزارش گروه وکلای بازرگان، ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت در نشست خبری که با موضوع “طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور” که در محل مرکز پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی برگزار شد؛ اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای طرح تحول دیجیتال شعاری را با نام ثبت هوشمند به عنوان پیشران ایران دیجیتال را انتخاب کردیم.

وی افزود: رویکرد‌های کلیدی طرح دیجیتال سازمان ثبت شامل معماری باز و مقیاس‌پذیر، خدمات یکپارچه دیجیتال ثبتی، صدور الکترونیکی اسناد رسمی و عادی و امنیت و حفاظت از حقوق شهروندان است. هدف ما این بوده است که خدمات را به موقع و ارزان ارائه کنیم.

وی افزود: در بحث طرح تحول دیجیتال یک سری موضوعات را به طور ویژه توجه کرده ایم و اساسا براساس یک ره نگاشت و معماری باز و مقیاس پذیر کار را دنبال کرده ایم. باور ما این است که اگر راجع به طرح تحول یا در ادامه سکوی خدمات ثبتی صحبت می‌کنیم این اساسا باید یک معماری مقیاس پذیر باشد.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد خدمات را به صورت یکپارچه ارائه می‌کنیم، زیرا باور ما این است که مردم نباید میان وب سایت‌ها و پورتال‌های متنوعی سردرگم شوند. در سازمان ثبت اسناد شاهد تنوع خدمات و تکثیر سامانه‌ها هستیم بنابراین احساس نیاز کردیم تا خدمات را به صورت یکپارچه ارائه کنیم.

وی ادامه داد: انسداد بسترهای فسادزا از طریق تبدیل اسناد رسمی و عادی از کاغذی به الکترونیک و اعتبار بخشی به اسناد الکترونیک از دیگر اهداف ما بوده است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی ادامه داد: نقش آفرینی کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان اپراتور اصلی ارائه خدمات دیجیتال ثبتی و گسترش ارائه خدمات ثبتی در کل کشور (هر ایرانی یک کارتابل ثبتی) بسیار مهم بوده است و یکی دیگر از اهداف ما است.

هاشمی گفت: بسیاری از سامانه‌های ما مربوط به بیش از یک دهه قبل بود؛ لذا با استفاده از فناوری جدید بازطراحی را شروع کردیم برای اینکه در بالاترین سطح بتوانیم سکویی را داشته باشیم. کسب و کارها هم باید اینگونه خدمات را دریافت کنند و ما آن را مدیریت و رصد کنیم.

هاشمی گفت: بحث امنیت و حفاظت از حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی بود که به صورت جدی به آن توجه کرده ایم. در ۲ سال اخیر سازمان ثبت برای دستیابی به معماری تحول دیجیتال از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در سازمان و در قالب شرکت‌های مشاوره به سازمان کمک کردند همچنین از ظرفیت جامعه نخبگان کشور به صورت ویژه استفاده کردیم و فناوری‌های نوین و به روز دنیا را مورد استفاده قرار دادیم.

وی افزود: هدف از ارائه خدمات یکپارچه، خدمات به موقع و ارزان بود و فناوری و حوزه آی تی کم کم به سمت و سوی تمرکزگرایی در فضای ثبتی آمده است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی گفت: در پلتفرم کاتب باورمان این بوده که به آحاد ایرانیان به صورت مستقیم خدمات را ارائه کنیم و خدمات سازمان ثبت اسناد از ۸ هزار دفترخانه به ۸۰ میلیون ایرانی توسعه پیدا کرده است. کانال‌های مختلفی را برای دسترسی مردم به خدمات تعریف کرده ایم و رکن پایه‌ای که در طرح تحول دیجیتال از آن یاد می‌کنیم این است که باید کاری کنیم که رضایتمندی مردم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از این اتفاقات با استفاده از کانال‌های دیجیتالی متنوع در سازمان رخ داده است به طوری که از طریق اپلیکیشن روی موبایل، وب سایت جامع و کد دستوری این کار را انجام داده ایم و فرد با هر ابزاری که دارد می‌تواند با سازمان ثبت در ارتباط باشد.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی اظهار کرد: طرح تحول سازمان خاتمه نیافته، ولی طرح ریزی انجام شده که یک بخشی عملیاتی و بخشی دیگر در مسیر عملیاتی قرار دارد.

هاشمی در ادامه گفت: وب‌سایت کاتب به ادرس الکترونیکی Kateb.ir جامع‌ترین و آسان‌ترین روش استفاده از خدمات غیرحضوری ثبتی است و کاربران می‌توانند تنها با چند کلیک در این سایت عضو شوند و از خدمات آن استفاده کنند.

به گفته وی شهروندان برای استفاده از این درگاه جامع، ابتدا باید به لینک https://web.kateb.ir/User/Login مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و ورود کد دریافتی از طریق پیامک در محل تعبیه شده می‌توانند وارد سامانه شوند و از سرویس‌های ثبتی استفاده کنند، در غیر این‌صورت می‌توانند با ورود به صفحه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات هویتی خواسته شده در کمتر از دو دقیقه نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و وارد آن شوند.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی گفت: در صورتی عدم دسترسی افراد به اینترنت و یا حتی گوشی همراه هوشمند، نیز امکان استفاده از خدمات کاتب برای همه افراد فراهم شده است. شهروندان با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۲۲۸۲ مربع، می‌توانند به آن دسته از خدماتی که در این بستر تعریف شده، دسترسی پیدا کنند.

هاشمی در توضیح فواید استفاده از پلتفرم «کاتب» گفت: استفاده از سکوی کاتب در قالب نرم افزار کاتب و یا مراجعه به سایت کاتب و یا استفاده از کد‌های دستوری جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی در فرآیند‌های ثبتی، ارائه خدمات سریع، ارزان و توأم با احترام، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان با دریافت خدمات ثبتی به صورت غیرحضوری، ارائه خدمات ثبتی به‌صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی به شهروندان و دریافت خدمات ثبتی بدون نیاز به اینترنت و گوشی هوشمند را به همراه دارد.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در ادامه تاکید کرد: برای افرادی که به هر دلیل امکان استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال و سکوی کاتب را ندارند، خدمات ثبتی از طریق دفاتر اسناد رسمی در دسترس خواهد بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *